Selamat Datang

Gua percaya lu orang yang menjejaki blog gua ini terdiri daripada mat-mat rock yang pernah melalui zaman kegemilangan rock kapak satu masa dulu. Pada ketika itu industri hiburan sangat meriah. Boleh dikatakan setiap hari ada saja lagu baru yang keluar. Pelbagai band muzik yang muncul dengan bermacam-macam nama membawa killer song masing-masing. Walaupun sekarang zaman telah berlalu, tapi lagu-lagu tersebut masih menjadi kegilaan. Syarikat rakaman dan stesen radio juga berlumba-lumba mengeluarkan semula lagu-lagu popular tersebut. Tapi sebenarnya ada banyak lagi lagu-lagu yang popular dan sedap didengar yang tidak lagi diperdengarkan kepada umum. Dalam blog ini gua cuba untuk memperdengarkan sebahagian lagu-lagu tersebut yang juga menjadi pujaan gua pada ketika itu.

Rock Kapak: Figures - Kalau Terpaksa

Classmate - Segaris Sinar Dalam Kembara
Segaris Sinar Dalam Kembara dipetik dari album sulung kumpulan Classmate berjudul Nyata pada tahun 1990. Album ini diterbitkan oleh Mohd Din dan Isa (bekas pemain keyboard Lefthanded) dan diedarkan oleh Spectrum Musical Productions. Anggota-anggota kumpulan Classmate terdiri daripada TJ, Apai, Fizzi dan An. Mereka juga pernah diberi peluang berlakon dalam filem Mira Edora yang menampilkan pelakon utama Julia Rais, Noorkumalasari dan Mustapha Kamal.

Figures - Kalau Terpaksa

Kalau Terpaksa dipetik dari album sulung kumpulan Figures yang turut menggunakan tajuk Kalau Terpaksa. Album yang diterbitkan oleh A.Ali dan diedarkan oleh NSR pada tahun 1989. Kumpulan Figures dianggotai oleh Isa, Hamid, Hassan, Ahmad Daud dan Ahmad Abdullah. Lagu Kalau Terpaksa ini hasil ciptaan A Ali dan lirik oleh Lukhman S.

GET - Dr Labu

Dr Labu adalah sebuah lagu heavy rock n roll yang diambil dari album pertama kumpulan GET. GET adalah singkatan Gabungan Empat Tenaga dimana kumpulan ini dianggotai oleh 4 orang pemuzik handalan iaitu Fancy (bekas pemain gitar Sofea), Bad (bekas pemain bass Scandals dan Handy Black), Ajid (bekas vokalis Ababil) dan Sham (bekas pemain drum Student). Lagu Dr Labu adalah hasil ciptaan sepenuhnya oleh Fancy.

2 comments:

Ben said...

salam..

aku minat betul lagu Rock nie..ko leh tak banyakkan lagu dari mael xpdc tak hehehhe.aku peminat fanatik mael xpdc

TocTec said...

Aku suka lagu Dr Labu ni...best giler...