Selamat Datang

Gua percaya lu orang yang menjejaki blog gua ini terdiri daripada mat-mat rock yang pernah melalui zaman kegemilangan rock kapak satu masa dulu. Pada ketika itu industri hiburan sangat meriah. Boleh dikatakan setiap hari ada saja lagu baru yang keluar. Pelbagai band muzik yang muncul dengan bermacam-macam nama membawa killer song masing-masing. Walaupun sekarang zaman telah berlalu, tapi lagu-lagu tersebut masih menjadi kegilaan. Syarikat rakaman dan stesen radio juga berlumba-lumba mengeluarkan semula lagu-lagu popular tersebut. Tapi sebenarnya ada banyak lagi lagu-lagu yang popular dan sedap didengar yang tidak lagi diperdengarkan kepada umum. Dalam blog ini gua cuba untuk memperdengarkan sebahagian lagu-lagu tersebut yang juga menjadi pujaan gua pada ketika itu.

Rock Kapak: Lagu dan nama tempat

Rockgempak kali ini akan diisi dengan lagu rock kapak yang bertemakan nama tempat.

Vagrant - Percikan Cinta Di Dataran Merdeka

Kisah percintaan di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur ini telah diabadikan oleh kumpulan Vagrant dalam lagu mereka ini. Selain muzik yang keras, suara dan gaya nyanyian vokalis Vagrant (Baha) dikatakan mirip kepada vokalis kumpulan Scorpions (Klaus Meine)

Loving Born - Tanjung Puteri
Walaupun mereka bukanlah penyanyi asal lagu ini tetapi Loving Born telah membawakan lagu ini dalam versi rock dengan baik sekali.

SYJ - Yik Foong Blues

Yang gua difahamkan, Kompleks Yik Foong adalah tempat lepak untuk rockers-rockers di Ipoh satu ketika dulu. Maka tidak hairanlah nama kompleks ini dijadikan tajuk lagu SYJ yang merupakan kumpulan rock dari Ipoh. Lagu dipetik dari album SYJ berjudul Khudrat pada tahun 1990.

Analisa - Palestin

Lagu ini termuat dalam album sulung Analisa yang juga menggunakan tajuk Palestin. vokalis kumpulan Analisa ialah Amir (Ukays)

Tag:

No comments: