Selamat Datang

Gua percaya lu orang yang menjejaki blog gua ini terdiri daripada mat-mat rock yang pernah melalui zaman kegemilangan rock kapak satu masa dulu. Pada ketika itu industri hiburan sangat meriah. Boleh dikatakan setiap hari ada saja lagu baru yang keluar. Pelbagai band muzik yang muncul dengan bermacam-macam nama membawa killer song masing-masing. Walaupun sekarang zaman telah berlalu, tapi lagu-lagu tersebut masih menjadi kegilaan. Syarikat rakaman dan stesen radio juga berlumba-lumba mengeluarkan semula lagu-lagu popular tersebut. Tapi sebenarnya ada banyak lagi lagu-lagu yang popular dan sedap didengar yang tidak lagi diperdengarkan kepada umum. Dalam blog ini gua cuba untuk memperdengarkan sebahagian lagu-lagu tersebut yang juga menjadi pujaan gua pada ketika itu.

Rock Kapak: Lagu Berunsur Sejarah

BPR - 1511

Lagu 1511 menceritakan tentang perjuangan Kerajaan Kesultanan Melayu Melaka menentang penjajah Portugis pada tahun 1511. Lagu ini dipetik dari album kedua BPR berjudul Bisa pada tahun 1988.

Rusty Blade - Jasa Tok Janggut

Lagu ini pula menceritakan tentang perjuangan Tok Janggut di negeri Kelantan. Hayatilah bersama. Lagu ini dipetik dari album Rusty Blade berjudul Berat pada tahun 1988.

Rajawali - Sumpahan Suci (Mahsuri)
Sumpahan Suci pula menceritakan tentang nasib Mahsuri yang menjadi mangsa fitnah dan kesannya terhadap sejarah Langkawi. Lagu ini dipetik dari album sulung Rajawali pada tahun 1991.

Gersang - B29
B29 adalah nama pesawat yang telah digunakan untuk mengebom Hiroshima dan Nagasaki di Jepun pada tahun 1945. Lagu ini dipetik dari album terakhir Gersang yang juga menggunakan tajuk B29 pada tahun 1989.

4 comments:

cLina BeLedZa said...

bro, lagu gersang tu salah letak tuh...

rockgempak said...

tq clina.
telah diperbaiki.

Anonymous said...

ada cadangan. apa kata lagu berunsur seram atau bencana. Macam serigala jadian, penunggu. rock uh..

blackpurple @ jowopinter said...

Cayalah...! Usaha yang baik bro'...hahaha